Aktualijos

Nuomonė: „Švyturys“ manipuliuoja „vienuolių“ vaizdeliu
  • Įkelta: 2011-02-10

Dr. Aurelijus VERYGA

Turbūt retam alaus mėgėjui kilo klausimas, kodėl būtent tokią, o ne kitokią kainą tenka mokėti už jų geriamą alų, kodėl su krepšiniu, o ne su kita sporto šaka Lietuvoje siejamas alaus gėrimas, kodėl visos pakelės, degalinės, užeigėlės nusėtos alaus gamybos bendrovių pavadinimais.

Neatlikau reklamos tyrimo, bet keliauti po Lietuvą tenka daug ir bent jau subjektyviai galėčiau sakyti, kad viena labiausiai šitoje srityje besireiškiančių bendrovių yra „Švyturys“. Tai ta pati bendrovė, kurios vardas puikuojasi ant krepšininkų marškinėlių, pakelės kavinių ir užeigų, reklaminių stendų. Tai ta pati bendrovė, kuri teigia, kad nuo 2009 metų skelbia savo socialinės atsakomybės veiksmų ataskaitą.

Socialiai atsakinga bendrovė save vadina daugiausiai dėl savo „ilgo gerų darbų sąrašo“, kurį pateikia savo svetainėje. Na, pažiūrėjus paviršutiniškai, viskas atrodo labai gerai ir gražu, bet...

Na, pradėti, matyt, vertėtų nuo to, kad ši Danijos bendrovei priklausanti įmonė buvo nusprendusi, kad lietuviški žodžiai nėra Lietuvos piliečių, o būtent jos nuosavybė. Prisiminkite, kaip UAB „Švyturys-Utenos“ alus siekė atimti vilniečio 2006 m. pabaigoje įregistruotą interneto domeną www.švyturys.lt. Vadinasi, žodis „švyturys“ jau tapo šios įmonės nuosavybe. Tuomet ir aš rašydamas šį straipsnį rizikuoju būti apkaltintas prekės ženklo neteisėtu naudojimu. Jei taip, pasistengsiu, kad tikrai būtų dėl ko...

Pratęsti norėčiau tuo, kad tikrai ne be šios įmonės pagalbos Klaipėdoje organizuojama „Jūros šventė“ tapo tikru Lietuvos girtuoklių sąskrydžiu. Buvo prieita prie svarstymų, kad nuo alaus apsunkusiems svečiams reikėtų atvežti ir miesto aikštėse išpilti kelias mašinas smėlio, kad jie ten galėtų atlikti gamtinius reikalus. Šios įmonės, ir ne tik jos, atstovai nuolat kartoja, kad jų produkcija ne vaikams, ir susivieniję su kitais aludariais pradėjo „socialinės reklamos“ kampaniją prieš nepilnamečių alkoholio vartojimą. Kažin kaip ta kampanija dera su visą Lietuvą nuklojusiais baltai geltonais reklaminiais stendais, nuo kurių nebeįmanoma apsaugoti nė vieno vaiko? Agresyvios bendrovės rinkodaros strategai tikriausiai pasiekė tai, kad naktį pažadintas iš miegų vaikas, paklaustas, kas yra švyturys, nebesako, kad tai pastatas prie jūros, o sako, kad tai alus... Juk tai taip socialiai atsakinga...

Tai ši bendrovė siekė, kad Kaune statoma arena būtų pavadinta „Švyturio“ vardu.

Tai ta pati bendrovė, kuri reklamos tikslais naudoja ne tik Lietuvos pakeles, bet ir oficialią Lietuvos simboliką, o jei konkrečiau, Lietuvos Respublikos vėliavą. Ši bendrovė siekdama komercinių tikslų ant lietuviškos trispalvės prispausdino ženklų „Mes laimėsim“ ir tuo pačiu metu to paties pavadinimo internetinėje svetainėje reklamavo alų ir bendrovės atributiką. Pačioje pradžioje įeinant į šią svetainę net nebuvo klausiama, ar į ją užeinantis asmuo turi 18 metų. Juk tai taip pat labai socialiai atsakinga... Prasidėjus viešam pasipiktinimui dėl valstybės simbolių naudojimo komerciniais tikslais, „Švyturio“ advokatai apdairiai pareiškė, kad tai ne vėliava, o trijų spalvų kombinacija...

Ši bendrovė sugalvojo būdą, kaip apeiti alkoholinių gėrimų reklamos apribojimą dienos metu. Kai kiti alaus gamintojai (išskyrus „Kalnapilį“, kuris vėliau taip pat pasekė „Švyturio“ pėdomis) pradėjo vietoje alaus reklamuoti girą, „Švyturys“ paleido nealkoholinio alaus reklamą. Suprasti, kad tai būtent nealkoholinio gėrimo reklama, galima tik turint išskirtinai gerą regėjimą, nes tik tokiu atveju galima perskaityti mažytėmis raidėmis parašytą užrašą, kad tai nealkoholinis alus, nors visa kita spalvinė, kontekstinė simbolika identiška alkoholiniam alui.

Paskutinis bendrovės triukas papiktino šiaip jau labai ramią visuomenės grupę – vienuolius. Bendrovė savo reklaminiams tikslams panaudojo vienuolio atvaizdą, kurį sukūrė aktorius – Tauragės viešosios bibliotekos direktorius, pretenduojantis tapti savivaldybės tarybos nariu. Sunku pasakyti, kaip reikėtų vertinti naująją „Švyturio“ „socialinės atsakomybės“ apraišką – ar kaip apdairiai su partija suderintą rinkiminę kampaniją, ar kaip partijos nario atidirbimą už rinkimams gautas lėšas, ar kaip aludarių atsaką į bažnyčiai už alkoholio gamintojams nepalankią nuomonę. Bet kokiu atveju bendrovė vėl manipuliuoja visuomenės jausmais ir sąmone. Žinodami, kokį palaikymą ir pagarbą visuomenėje turi Lietuvos pranciškonų vienuoliai, „Švyturio“ strategai nusprendė, kad jų įvaizdžiu galima tiesiog pasinaudoti, nors prieš kelerius metus bylinėjosi dėl žodžio „švyturys“. Taigi vienu atveju bendrovė net neįsivaizduoja, kad kas nors be jų pačių galėtų naudoti komerciniais tikslais žodį „švyturys“, tuo tarpu patys be jokių skrupulų reklamos tikslais naudoja religinių grupių įvaizdį.

Redakcijos komentaras

Už viešai išplatinto komentaro turinį atsako jo autorius Aurelijus Veryga – gydytojas psichiatras, biomedicinos mokslų daktaras, Lietuvos sveikatos mokslų universiteto docentas, Biomedicininių tyrimų instituto mokslo darbuotojas, Nacionalinės sveikatos tarybos narys, Nacionalinės tabako ir alkoholio kontrolės koalicijos prezidentas, Baltijos šalių tabako ir alkoholio kontrolės koalicijos prezidentas.

„Tauragės žinios“ dėl to, kad Tauragės viešosios bibliotekos direktorius, kandidatas į savivaldybės Tarybą reklamuoja alkoholį, išaiškinimo kreipėsi į Vyriausiąją tarnybinės etikos komisiją (VTEK), Tauragės rajono savivaldybės administraciją, Tauragės rajono rinkimų apygardos Rinkimų komisiją. Tačiau nė viena šių institucijų S. Kancevyčiaus veiksmuose pažeidimų neįžvelgia.

Rinkimų komisijospirmininkės Albinos Senkuvienės teigimu, reklamoje S. Kancevyčius sunkiai atpažįstamas. VTEK teigia, kad dirbti papildomų darbų valstybės tarnautojams neuždrausta, tik reikėtų išsiaiškinti, ar reklamuodamas alkoholį S. Kancevyčius nediskredituoja Tauragės viešosios bibliotekos. Savivaldybės administracijos direktorius Algirdas Mosėjus mano, kad bibliotekos direktoriui reklamuoti alų beveik tas pats, kas gydytojui – cigaretes, tačiau drausminti pavaldinio neketina.

Viešą kreipimąsi į visuomenę dėl alaus reklamoje galimai diskriminuojamo vienuolių atvaizdo rengia ir šalies vienuolių organizacijos.

Daugiau straipsnių